מסר מביון, חבר במועצת השישה | על תכנון

שלום לכם, אנשים יקרים, כאן ביון.

שמח מאוד להיות איתכם היום, ואני רוצה לדבר איתכם על דבר שהוא קצת מקודש מדי בעולם שלכם. הדבר הזה שנקרא תכנון, או תכנון כפי שאתם רואים אותו. יש הרבה אפשרויות לתכנון. ישנו תכנון המקובל בפרויקטים, זה תכנון לפרטי פרטים, זה תכנון שפורס את ההתנהלות קדימה. הוא מנסה לנבא כיצד הדברים יתנהלו ומה יקרה. בעולם שלכם, בעולם המערבי, בעידן הנוכחי, בעצם הרבה פרויקטים עסקיים מתנהלים כך, וישנו חיבור משמעותי בין הצלחה לבין תכנון ברמה כזאת, כפי שמתכננים פרויקט.  

פרויקט, אם לא יתכננו אותו לפרטי פרטים, סיכויי התקלה, סיכויי הדברים הבלתי צפויים, כל כך גדולים שסביר להניח שהוא לא יוכל להגיע לכדי מימוש. אבל זה כאשר מדובר בפרויקטים מורכבים. ההשלכה של זה על העשייה שלכם היום-יומית לא תמיד טובה, כיוון שגם כשאתם רוצים להוציא לפועל איזושהי עשייה שלכם, כאשר אתם רוצים להניע את עצמכם להביא איזשהו משהו שנמצא בתוככם, להביא אותו לקהל, להביא אותו לאנשים אחרים, פעמים רבות אתם מנסים לשים אותו ביעדים, במטרות, בזמן  כאשר בעצם אתם מקלקלים את החוויה.  

התכנון הוא דבר טכני, כפי שהוא נעשה בפרויקטים. כאשר הכול ברור, הכול ידוע, בעצם התכנון כפי שקוראים לו, כפי שמשתמשים בו לתכנון הביצוע. תכנון ביצוע נדרש כאשר יש פרויקט שמתוכנן להפליא, כשהכול ברור בו, ורק ההוצאה לפועל דרושה. בכל מקרה אחר, תכנון הוא משהו גמיש הרבה יותר. תכנון אמור להיות הצהרת כוונות, אמור להיות השקפה, אמור להיות תמונה שאתם יכולים לראות אותה, אמור להיות נתיב בדרך. 

חשוב מאוד שלא תסגרו אותו, שלא תקבעו כל דבר במטרות וביעדים, כי הדברים לא מאפשרים גמישות. ויותר מכך, למרביתכם זה אינו נכון. כאשר נדרשת חשיבה יצירתית, כאשר נדרשת תנועה מתמדת, הקיבוע ליעדים ולמטרות נוקשות שמקובעות בזמן אינו נכון. רבים מכם זה פשוט חוסם, לא מאפשר לכם לצאת לדרך. הניסיון שלכם להוציא את הדברים לפי התכנון גורם לכם להיעצר, שכן פעמים רבות אינכם יודעים בדיוק כיצד לעשות את זה. בפרויקט הנדסי, בפרויקט מורכב, יש צורך בדיוק. כאשר אתם מוציאים דבר מה אל הפועל, הרבה פעמים ישנו דיוק גמיש, כפי שאנו קוראים לזה. עליכם לכוון למטרה אבל אין משמעות הדבר שתפגעו ממש ממש במרכזה אלא הכיוון מספיק טוב. 

תכנון שיעזור לכם יהיה כזה שתבינו מה אתם רוצים, לאן אתם רוצים ללכת, מה מושך אתכם בדבר הזה, ושתראו אפשרויות פעולה. יכולים אתם לנסות לקבע את התכנון על ציר זמן, אך בתנאי שתעשו את זה בצורה גמישה. הציפייה שלכם לעמוד במטרות וביעדים, מהתבוננותנו על מרבית בני האדם, דווקא עוצרת אתכם, שכן ברגע שאינכם עומדים בדיוק בציפיות שלכם, כשאינם עומדים בתוכנית כפי שתכננתם אותה, אתם נעצרים, ואז יש צורך בתכנון תוכנית מחדש ואז יש צורך בשינויים שלוקחים הרבה אנרגיה ופעמים רבות כבר מסיטים אתכם מהמסלול. 

תכנון נכון של פרויקטים ושל עשייה כמו שלכם, לעבודה עם אנשים אחרים, לכתיבת ספר, להפצת מסר, לעשייה יום-יומית בסביבת המשפחה והחברים  הוא כזה שבו אתם יודעים מה אתם רוצים. אתם מבינים מהי הדרך האפשרית אבל אתם מקשיבים קשב רב למה שקורה בדרך ומוכנים לגלות גמישות ולהבין שנדרשים שינויים, שבעצם זה בסיס ליציאה לדרך ולא יותר. הוא אינו קובע התכנון, אלא המציאות היא זו שקובעת. התכנון הינו הצהרת כוונות בלבד, מטרה כללית שאליה שואפים. אם תהיו קשובים לה, היא תתדייק תוך כדי תנועה. תדעו לאן נכון להמשיך, תדעו מה נכון לכם לעשות, והכי חשוב  לא תתנו לתכנון ראשוני נוקשה לעצור אתכם ותמשיכו בדרך שלכם עד למטרה שאתם רוצים להשיג.  

שלכם בהוקרה,  

ביון 

 

Facebook
WhatsApp