קבלת החלטות | תקשור ותרגיל | ביון, "מועצת השישה"

קבלת החלטות

קבלת החלטות | תקשור ותרגיל |
ביון, "מועצת השישה"

שלום חברים, כאן ביון. אני שמח מאוד להיות אתכם כאן היום. הנושא של היום חשוב מאוד בשבילכם מדי יום, אפילו לפעמים מדי שעה. בעידן העכשווי, כמו שאמרנו כבר הרבה פעמים, אתם נדרשים להחליט החלטות, לבחור דרך בצמתים, מדי יום. אלה יכולות להיות החלטות קטנות, אבל לפעמים הן מרגישות כמו החלטות משמעותיות ואפילו גורליות.

אנשים יקרים, מה יכול לעזור לכם לקבל את ההחלטות?
לקבל אותן טוב יותר, נכון יותר ומבלי התייסרות כה גדולה? כאשר אנו מתבוננים על אנשים מלמעלה, ובמיוחד כאשר נשמה חוזרת מגלגול, ואנו מנסים להבין ממנה מדוע פעלה כפי שהיא פעלה, מדוע בחרה בהחלטות שהיא בחרה, הדבר המפתיע הוא שכמעט תמיד מה שמשפיע על ההחלטה הוא הרגש ולא ההיגיון.

לכאורה אתם מנסים לחשוב מהו המסלול הנכון ביותר בעבורכם, מהי הבחירה הטובה ביותר בעבורכם, אבל בסופו של דבר – לא ההיגיון מחליט, אלא הרגש. ולכן, התהליך שאנחנו רוצים ללמד אתכם לעשות קשור אך ורק ברגש.

יותר מכך, כל ההחלטות שהתקבלו, בין אם הן התגלו מאוחר יותר כטובות ובין אם הן התגלו מאוחר יותר כדרך לא נכונה, תמיד התקבלו גם משיקולים שלא היו ברורים. לכאורה הייתה בהירות, אך מתחת לבהירות הרבה פעמים מסתתרות אמונות, מסתתרים רגשות שמסיטים את המחשבה ומשנים את הדרך. וכאשר הנשמה מגיעה למעלה קשה לה להסביר מדוע היא בחרה כפי שהיא בחרה. חשבו גם אתם על בחירות שעשיתם בעבר ותראו שלפעמים אינכם יכולים כרגע להסביר למה בחרתם כפי שבחרתם בעבר. לעתים זה מה שהיה נכון באותו רגע, אבל לעתים אינכם יכולים לשחזר את הרגש שהיה שם, ולכן הבחירה כרגע הופכת לבלתי ברורה.

תרגיל

אז מה יכול לעזור לכם ברגע קבלת החלטה או בצומת?
לצורך התרגיל, כפי שכבר עשינו בעבר, אנחנו נפשט את התהליך ונתייחס רק לצומת שמורכבת משתי דרכים, משתי אפשרויות, מכיוון שזו הדרך הנכונה להתמודד. כאשר אתם נדרשים להתמודד עם הרבה אפשרויות, זה יוצר בלבול ויוצר פחד. הפחד יוצר אי בהירות שאינה מאפשרת לכם לקבל החלטה.

אנחנו רוצים להסביר עוד דבר אחד לפני שנכנס לתרגיל. פעמים רבות אנחנו משתמשים במונח "פחד", כשהמונח הנכון יותר הוא "חרדה". אתם לא מפחדים מדבר מסוים, אתם מרגישים תחושה של פחד של משהו מאיים, שזוהי החרדה. כאשר יש לכם עושר של אפשרויות, כמעט תמיד זה ילווה בחרדה, מכיוון שקשה לכם לראות. המוח אינו בנוי לראות בו זמנית שפע תמונות ושפע אפשרויות. המוח בנוי לעבוד בצורה הטובה ביותר כאשר יש שתי אפשרויות. זה מצב שקל לו, בעזרת השוואה, לדעת מה נכון יותר. אבל כאשר יש חמש אפשרויות שונות, היכולת הזאת נעלמת ונוצר בלבול שמביא לחרדה.

ולכן, אנשים יקרים, כאשר אתם מרגישים שאתם מתמודדים עם יותר משתי אפשרויות, כמעט תמיד כדאי ליצור תהליך שרשרת, לבדוק שתיים – לחשוב מי מהן טובה יותר, ולהוסיף עוד אפשרות, וככה אתם לא תגיעו למצב של חרדה ולא תגיעו למצב של בלבול. יש לכם תמיד יכולת לבחור בין שתיים.

קבלת החלטות

ושימו לב, בתהליך קבלת ההחלטות מילת המפתח היא "לבחור", לא "לדעת". אתם לא יכולים לדעת מראש בוודאות מה תהיה התוצאה של הבחירה שלכם. אתם יכולים לשער, ולכן הצעד המשמעותי שעליכם לעשות הוא בחירה. עליכם לבחור בדרך בפתרון, בהליכה, בפנייה בצומת שנראה לכם נכון יותר בעבורכם. אינכם יכולים למנוע מעצמכם לשגות, אינכם יכולים למנוע מעצמכם ללכת לעתים בדרכים שאינן נכונות. ברגע שתבינו זאת ותקבלו את זה שככה טבע האדם, יהיה לכם קל יותר.

אז כאשר יש לכם צורך לקבל החלטה או לבחור, חשוב מאוד ליצור בהירות. בהירות מאפשרת לראות גם את המֵעֵבֶר. את הבהירות תיצרו על ידי כך שתתארו לעצמכם את האפשרות האחת קיימת ואת האפשרות השנייה קיימת, ותבדקו שבאמת הכול מובן לכם, הכול ברור בדרך. אם משהו לא ברור בדרך, הרי שהאפשרות לא ברורה, וכאשר אפשרות לא ברורה – לא באמת אפשר לבחור בה. עליכם לדאוג להבהיר את האפשרות – לעתים חסרים נתונים, לעתים עליכם לשאול אנשים, לערב אנשים, אבל חשוב מאוד להגיע לבהירות.

לא לחשוב בהיגיון, אלא לבדוק את הרגש

ברגע שיש לכם שתי אפשרויות, עכשיו הזמן לבדוק את הרגש. לא לחשוב בהיגיון, אלא לבדוק את הרגש. הבדיקה של הרגש, כדי שתוכלו למדוד אותה, חשוב לכמת אותה. גם אותה חשוב לפשט. לצורך התרגיל אנחנו מציעים לכם לשים את כל הרגשות בשני סלים – רגש טוב ורגש לא טוב. כלומר, רגש שעושה לכם טוב ורגש שלא עושה לכם טוב, בלי שיפוטיות מעבר. כאשר אתם חושבים על אפשרות כלשהי, נסו לכמת מה כמות הרגש הלא טוב מ-1 עד 10 ומה כמות הרגש הטוב מ-1 עד 10, מבלי לנסות לנתח את הרגש, מכיוון שכאשר אתם מנסים לנתח את הרגש, אתם מערבבים דבר בדבר – רגש והיגיון לא הולכים ביחד. אין דבר כזה רגש לא מוצדק, רגש הוא תמיד מוצדק כי הוא רגש. להשתמש בביטוי כזה, זה בעצם לא להבין את מהות הרגש. הרגש קיים ויש לתת לו כבוד.

כאשר אתם מתבוננים ואתם רואים מה כמות הרגש החיובי ומה כמות הרגש השלילי, זה נותן לכם תמונה על התחושה הכללית שלכם לגבי האפשרות. וזה לא משנה אם הרגש שמפריע לכם הוא פחד או אם הרגש שמפריע לכם הוא כל רגש אחר, כמו אשמה – מה שמשנה הוא העוצמה של הרגש. כמובן שאם באפשרות אחת הרגש החיובי הוא גדול יותר בצורה משמעותית מהאפשרות השנייה, זה יסית מן הסתם את הבחירה. אבל אם נתקלתם באפשרויות שהרגש מאוזן ביניהן, כל שעליכם לעשות הוא לבחור, להבין שיש כאן איזון ועליכם לבחור בדרך אחת.

סיכום

לאחר שבחרתם, אתם יכולים להוסיף אפשרויות נוספות. אנחנו מוצאים שכאשר אתם מפשטים תהליכים רגשיים מבלי לנסות להפעיל היגיון על הרגש, זה יוצר בהירות ומקל על בני האדם. זהו התהליך שאנחנו משתמשים בו כאן למעלה עם נשמות שחוזרות מגלגול כדי שהן יבינו מדוע פעלו כפי שפעלו. זה תהליך שיוצר בהירות ועוזר מאוד לנשמה. אני מזמין אתכם להשתמש בו, ונשמח לשמוע אם יש לכם שאלות, השגות ועוד נושאים בעניין, שכן, כפי שאמרנו, גם אנו יכולים ללמוד מכם, ולא רק אתם יכולים  ללמוד מאתנו.

שלכם, בהערכה רבה,

ביון"

Facebook
WhatsApp